Teme kampanje “Jesi ok?” idu u dva pravca:

  1. Mentalno zdravlje kod mladih (manjak samopouzdanja, depresija, povlačenje u sebe, asocijalnost, nervoza, agresija…),
  2. Cyber nasilje (zadirkivanje, uznemiravanje, postavljanje uvređujućih komentara, objavljivanje tuđih osramoćujućih fotografija i video snimaka, zloupotreba i pravljenje lažnih profila na društvenim mrežama…).

Ciljevi kampanje su promovisanje prosocijalnog ponašanja kod mladih ljudi srednjoškolskog uzrasta, kao i pozitivne promene u školskim sredinama kako bi postale potpuno podržavajuća okruženja za mlade ljude.

Ova kampanja ohrabruje mlade da reaguju, odnosno da primete da je neko u problemu, da daju savet kada vide da je osoba (vršnjak/inja) neraspoložena, takođe da potraže pomoć ukoliko je potrebno, kao i edukovati ih gde i kome mogu da se obrate. Razvoj kampanje zasnovan je na rezultatima fokus grupa sa mladima održanih širom Balkana. Neki od najčešćih problema koji mladi navode su:

ETIKETIRANJE – kako izgledaš, govoriš, kako se oblačiš, ponašaš, koju muziku slušaš; finansijski status; ocene; ukoliko se izdvajaš od drugih;

NASILJE – tanka je nit između zadirkivanja i nasilja, uznemiravanje, vređanje, loši komentari;

PRITISAK – da budeš ono što nisi (društvene mreže, vršnjaci, roditelji, profesori);

SAMOPOZUDANJE – nikada nisi dovoljno dobar;

NEDOSTATAK PODRŠKE – od vršnjaka/prijatelja, profesora, roditelji.

Zaključci sa fokus grupa takođe nam ukazuju na to da:

  1. Cyber nasilje stvara iste ili slične posledice na mentalno zdravlje kao i problemi u školi, sa prijateljima, roditeljima, itd.;
  2. Veliki broj mladih ljudi rekao je da im generalno nedostaju kvalitetni prijateljski odnosi, veze, ponašanje, podrška/oslonac od strane prijatelja, roditelja, školskog osoblja
  3. Najveći broj odgovora pokazao je da su strah i sramota najveći razlozi zbog kojih se osoba u problemu ne poverava prijateljima. Boje se osude ukoliko kažu da su u problemu i postoji nedostatak poverenja.

Dokumenta