Podcast MLADOST – Ep. 009 w/ F.FM podcast

U današnjoj epizodi ponovo smo ugostile dve sagovornice, ovoga puta autorke i voditeljke F.FM podcasta, Dunju Jovanović i Mariju Radaković. Naše gošće su modne novinarke koje su modu, kako same kažu, shvatile vrlo ozbiljno, jer je za njih je moda društveni fenomen, političko polje čija etičnost i održivost moraju konstantno da se preispituju. Dunja i Marija su pionirke u ovom polju, a iz ovog razgovora saznaćete kako izgleda svetlija i “zelenija” strana mode.

Dunja i Marija su nam u ovoj epizodi predstavile najveće probleme modne industrije u Srbiji, koja nije dovoljno afirmisana i kojoj nije posvećeno dovoljno pažnje. I u tržnim centrima, i u modnim časopisima, ali i, posledično, potrošačkim navikama, nema dovoljno mesta za domaće brendove. Naše sagovornice ističu da domaći brendovi imaju kvalitetnije proizvode, kao i da više poštuju  radna prava svojih zaposlenih. Dunja smatra da smo tokom embarga devedesetih ostali željni stranih brendova, i da je taj majndset opstao do danas, iako domaća proizvodnja posluje “poštenije” i prema radnicima, i prema okolini. Takođe, otkrila nam je da kupovina domaće mode zapravo finansijski isplatljivija.

“Kad ljudi pričaju o domaćoj modi, najčešće pominju dizajnere. Dizajneri spadaju u tu nišu autorske mode, koja je skupa, ne samo u Srbiji, nego bilo gde u svetu. Ako uporedimo brendove, domaće i strane, videćemo da su u istom cenovnom rangu. Razlika je (samo) u kvalitetu materijala”

Kada smo razgovarale o potrošačkim navikama, Dunja je istakla da na njih utiče i dostupnost, odnosno nedostupnost nekih brendova. Konzumacija gotovo uvek podrazumeva biranje najlakšeg mogućeg puta do finansijski pristupačnog proizvoda. Međutim, postoji prostor da se naučimo i nečemu drugom, odnosno razmotrimo kvalitet i način poslovanja brenda koji odlučimo da nosimo. Za Dunju, u ovom procesu ponovnog učenja potrošačkog ponašanja, neophodni su trud i informacije. Zato F.fm podcast i postoji, da bi nam predstavio skrivene vrline i mane modne industrije, ali i da bi nas naveo na preispitivanje sopstvenih potrošačkih navika. Tema koju su odabrale, često se uzima kao nedovoljno ozbiljna, iako je njihov pristup temeljan i informativan.

“Naša tema podrazumeva odnos mode prema prirodi, i odnos mode prema ljudima, što je veoma široka I zabrinjavajuća tema. Ljudi ni ne pretpostavljaju čega sve tu ima”

Dunjin i Marijin podcast F.fm prvi je u regionu koji se bavi ovom temom, a fotografija koju su sa nama podelile takođe predstavlja veliki iskorak u modnom svetu. Naime, radi se o naslovnoj strani italijanskog Vogue magazina  iz 2010. godine. i editorijalu “Water and Oil”.

“Editorijal je nastao kao odgovor na izlivanje nafte u Golfskom zalivu. Manekenka na fotografiji leži u nafti, i to je jako povezano sa onim što Dunja i ja radimo, ističemo u podcastu da većina materijala koji se koriste u modnoj industriji potiče upravo od – nafte. A nama je naš podcast safe place”

U svojoj emisiji bave se, između ostalog, i modnim magazinima, kao i njihovom društvenom uticaju. Marija ističe da moda komentariše društvo, a modni magazini  predstavljaju posrednike između mode i pojedinaca. Zato je jako važna poruka koji oni šalju kroz svoje editorijale, tekstove i naslovne strane.

Za Mariju je ljubav prema modi počela od ranog detinjstva, prelistavanjem bakinih Burdi i Praktika, tada jako popularnih magazina koji su na neki način podržavali čitateljke i čitaoce da i sami, uz pomoć mustri, stvore sopstvene kreacije. Od prelistavanja časopisa sa bakom prošlo je dosta vremena, a sada se njeni i Dunjini zajednički tekstovi nalaze u modnim časopisima neke druge generacije. Marija je njihov specifičan pristup opisala kao preispitivanje društvenih, ekonomskih i političkih aspekata mode.

“Nije nam se svidelo kako je moda danas banalizovana i jednostavno svedena na šoping i plasiranje trenodova. Po nekom našem viđenju, moda je uvek predstavljala ogledalo društva”

Ovakav pristup doveo je “njihovu temu” do Elle magazina, i to je prvi put da se u domaćem modnom časopisu piše o “tamnoj strani” modne industrije, koja se spolja čini glamuroznom. Sa Dunjom i Marijom smo pričale i o poziciji influensera na tržištu, drugim globalnim događajima koji pokreću njihov rad, ali smo dobile i savete kako da kupujemo “čistu odeću”, odnosno odeću u čijem stvaranju nisu oštećena ni radna prava ni društvena sredina. Podsetile smo ih i na “njihovu pesmu” koju su u jednom periodu zajedničkog rada neprestano slušale, a sada imamo priliku da je svi zajedno preslušamo, zajedno sa ovim inspirativnim i poučnim razgovorom, u devetoj epizodi podcasta Mladost.

Podcast Mladost se bavi mentalnim zdravljem i emocionalnom dobrobiti mladih, pitanjima nasilja, odnosno nenasilja, opresivnim strukturama poput rasizma, seksizma i ekstremizma, kao i pokušajima njihove prevencije. Podcast treba da ohrabri i osnaži mlade da u svakoj prilici ispolje svoje potencijale, i tako postanu heroine i heroji svojih života i svojih zajednica.

Voditeljke podcast-a su Jana Šarić i Tamara Urošević.