Digitalno kreiranje Barbie svetova

Istražujući o fenomenu „Barbi“ lutke u 21. veku, zanimalo me je koliko je popularna nakon 60 godina svog postojanja, u obilju novih igračaka i proizvoda. Barbika se prvi put pojavila na tržištu 1959. godine i od tada se menja shodno vremenu za koje se proizvodi i dizajnira. Logično, jedan od razloga za to, ako ne i glavni, jeste zarad opstanka na tržištu – kupcima se nudi ono što se traži, dok na taj način kompanija akumilira profit. Na taj način, nekoliko generacija devojčica bilo je okruženo „Barbi svetom“, koji su same mogle da kreiraju, ili da se kroz Barbiku i kroz igru sa njom identifikuju. Kako vreme odmiče i život teče sve brže, tako i kompanija „Mattel“ ide u korak sa trendovima, nudeći kupcima iznova nove, a zapravo iste, „Barbi“ lutke.

U jeku novih serija lutaka, deluje kao da one ne interesuju toliko decu kao sredstvo za igranje, koliko su više deo teme i želje odraslih. Tako se, recimo, ili diskutuje o uticaju Barbike u feminističkim krugovima, ili pak starije generacije koje su kao deca obožavale Barbiku nastavljaju da neguju i održavaju taj pozitivan stav prema njoj. Na taj način, popularnost Barbike dobija novu dimenziju okupirajući društvene mreže njenih fanova. Čini se da „Mattel“ nije morao da iskorišćava društvene mreže, odnosno, čitav spektar digitalnog univerzuma, kako bi pokazao da je Barbika globalno popularna.

Naime, društvena mreža Instagram preplavljena je profilima gde je „Barbi“ lutka glavni akter digitalnog sveta. Umesto da devojke, žene, postavljaju slike svoje svakodnevnice, kao što to radi većina nas, one su izabrale svoju personalizovanu „Barbi“ lutku koja je napravljena na osnovu njihovog izgleda (ili je to bar naš utisak dok gledamo fotografije i profile) kroz koju odražavaju svoju realnost. Prateći neko vreme određene profile, odlučila sam da im se javim preko Instagram direct-a, zamolim za intervju i postavim nekoliko pitanja. Od tri kontaktirana profila, Julia sa Instagram profila Mitten State Barbie je jedina pristala na intervju.

Kada je Instagram profil „Mitten State Barbie“ napravljen? I šta te je navelo da to uradite?

– Instagram stranicu pokrenula sam krajem 2015. godine. Prvobitno je inspirisana time što sam slučajno naletela na neki drugi „Barbi“ profil i to me je podsetilo na moju ljubav prema Barbiki! Kao dete sam uvek volela Barbike i kao tinejdžerka sam ih nerado spakovala. Kao odrasla osoba, nisam neko vreme razmišljala o njima. Tako je taj profil pokrenuo moju ideju da stovrim „mini me“ Barbiku i napravim joj profil. Nisam imala pojma da to nije originlana ideja, zapravo nisam znala da postoji toliko „Barbi“ profila sa drugim „mini me“ identitetima, sve dok nije prošlo nekih šest meseci! Očigledno je da nisam pažljivo gledala, jer ima toliko još sjajnih profila.

Koliko „Barbi“ lutka utiče na tvoj život, i koliko uticaja je imala u detinjstvu?

– Barbika je igrala veliku ulogu u mom detinjstvu. Sve što sam želela je da se igram sa mojim Barbikama! Kreiranje tog imaginarnog sveta s lutkama bilo je tako zabavno. Bila je dovoljna samo jedna lutka da me okupira satima!

Da li imaš omiljenu „Barbi“ lutku?

– Nemam nijednu naročito omiljenu Barbiku. Jedna od mojih najdražih linija koju je „Barbi“ imala je linija „Girl Generation“ iz ranih 2000-ih, jer su dosta pažnje posvećivale detaljima kao što su odeća i nakit. Ali generalno, volim sve Barbike, čak ni ne znam zašto je toliko volim! Jednostavno je tako! Izabrala sam „glavnu“ lutku za svoj profil da izgleda kao ja.

Ko je napravio tvoju personalizovanu lutku? I kako si uopšte došla na tu ideju?

– Sama sam napravila svoju personalizovanu lutku! Uzela sam lutku „Midge“ sa crvenom kosom i njenu glavu stavila (re-bodied) na „Made to Move“ telo, a zatim joj dodala i naočare. Crvena kosa i naočare su stvarno deo mog realnog života.

Da li zarađuješ od svog Instagram profila?

– Ne, nema novca. Sve je to samo za moje uživanje. To je zaista samo zabavan hobi koji volim da delim sa drugima, a koje to interesuje.

Koliko se identifikuješ sa svetom koji si kreirala kroz svoj Instagram profil?

– Moja lutka („mini me“) mi je definitivno prirasla srcu. Prvobitno je bila inspirisana mnome, realnim likom, ali je tokom godina ona razvila sopstveni karakter. Zamišljam to slično piscu fikcije koji razvija svoj lik – potrošio je mnogo vremena da je oblikuje, stvori da bi ona postala samostalno biće (ako to ne zvuči previše ludo, haha!).

Da li su scene sa slika koje postavljaš zaista deo tvog svakodnevnog života? Na primer, ako postaviš sliku sa Barbikom pored bazena, da li si i ti zaista tog dana na bazenu?

Scene na mom profilu su pomalo inspirisane mojim stvarnim životom, ali su ponekad i preterane ili potpuno izmišljene. To je kombinacija stvarnih iskustava i fikcije. Zaista imam muža koji liči na njenog muža, a mnoge dodatne lutke koje koristim su zasnovane na pravim prijateljima i članovima porodice koje imam. Volim da kažem da je Barbikin život dosta zasnovan na mom životu. Ali, na primer, moja kuća nije kul kao njena. I bazen koji ste naveli, on je nešto što zaista imam u stvarnom životu i što i radim u stvarnom životu, ali ne nužno tog dana kada sam objavila fotografiju. Za svaku scenu koja je zasnovana na mom stvarnom životu, postoji isto toliko izmišljenih scena: nemam ni dvorišni kokošinjac ni piliće, tako da je to jedna o priča koja je izmišljena isključivo za život lutke.

Izvor: Centar za marginu

Autorka: Tamara Urošević